When the human rights accusation has been risen on Myanmar, UK’s Daily
Mail described wrong news on Myanmar Arm Force tortured a child

he Microsoft Store

mlOnline

Daily Wil

NEWS

Heartbreaking images show
'Rohingya toddler tortured
with a stun gun by laughing
Burmese soldier' as Burma
continues crackdown on the
country's Muslim minority

A news report in a British tabloid claiming torture of a child by a soldier using a stun gun has
been debunked, but is only the latest example of fabricated news coverage that has
damaged the country’s image.

The news article written by David Burke containing photos and video in Wednesday's online
version of the UK’s Daily Mail allegedly showed "a toddler tortured with a stun gun by a
laughing Burmese soldier as Burma continues crackdown on the country’s Muslim minority”
that quickly circulated on social media was found to be false.

After this fake news had been posted in social media for long, some readers wrote
comments under it “this incident actually took place in the Mondulkiri province of
Cambodia".

The story was taken down from the Daily Mail's website soon after finding some critical
comments that this news is inaccurate, but archived versions of the article continue to
circulate on Twitter, Facebook and other social media.

The Daily Mail deleted the news without taking responsibility and without making a news
correction for wrongly describing the incident. It has been found that description of this
fallacious news, which did not actually occur in Myanmar, has made misunderstanding of
the country only increase and get damaged the image of the country.



Even though the story was deleted from the newspaper's website, no apology, explanation
or clarification was given concerning the accuracy of the report or the damage it has
caused.

This has occurred following the October 9, November 12 & 13 attacks on Myanmar security
forces and after security forces carried out area clearance operations. Invented news with
false photos and video recordings from other places are being spread among the people.

After BBC, CNN, CNA and Al Jazeera had described such kind of fallacies based on
unreasonable statements recently made by John McKissick, one of the UNHCR based in
Cox’s Bazaar, Bangladesh, the Daily Mail expressed this fake news again.

It is learnt that Daily Mail is a news agency based in UK and owned by Daily Mail and
General Trust.

The government will take action to the Daily Mail, which had published the fabricated news
on social media, in an appropriate response by means of laws and code of conduct of the
journalism.

(State Counsellor Office Information Committee)



